Iedereen is dood, behalve wij

Als je de afgelopen dagen in Rotterdam bent geweest, heb je ze misschien al wel zien staan: de dansende voeten. De voeten, gemaakt van aluminium en allebei zo'n 7,5 meter hoog, zien er op het eerste gezicht niet zo heel normaal uit. De voet is gedraaid en staat op de tenen. Dat is het symbool van het dansen van de voet. 

De titel van het kunstwerk is er niet eentje die je zou verwachten. "Iedereen is dood, behalve wij", zo luidt de titel. Wat is de achterliggende reden om dit kunstwerk deze naam te geven? De titel is bedoeld als statement voor de mensen in Rotterdam. Het doel is om te laten zien dat we er met zijn allen iets van moeten maken, want de rest is er niet meer om dat te doen. De kunstenaar, Ben Zegers, ziet de titel zelf niet zozeer als somber: "Maar het is ook geen grap. Het is de meest nuchtere constatering die we met z'n allen kunnen doen. Er valt niets aan toe te voegen! We lossen elkaar af, in generaties. En daar gaat dit ook over. Over de loop der tijd, mensen die er niet meer zijn, historie, dat is allemaal gelinkt."

De inspiratie voor dit kunstwerk komt uit het Museum Boijmans van Beuningen. Het kunstwerk heet Veertienjarige Danseresje en is gemaakt door Edgar Degas. De plek waar de voeten komen is de plek waar ooit het ontstaan van Rotterdam is begonnen. Het beeld gaat ook letterlijk over ontstaan. De voeten staan zodanig uit elkaar dat het er echt uit ziet als een sprong. De oersprong. 

Juist met de viering van 750 jaar dam in de Rotte is de plaatsing van dit beeld dus erg speciaal. Het is de verbeelding van het ontstaan van Rotterdam, op de plek waar het zo'n 750 jaar geleden allemaal begon..

 Bron: Rijnmond

 

Activiteiten
Kalender
Op de kaart
Bucketlist
Mijn account