Van 1953 tot 1965 had Rotterdam een vliegveld voor helikopters (heliport) in het centrum van Rotterdam. De landingsplaats voor de helikopters lag vlak bij de Rotte en het Hofplein. Inmiddels vindt je op deze plek het 'kaboutersdorp'.
Ontstaan heliport Rotterdam
De helikopter, of hefschroefvliegtuig, zoals het in het Nederlands ook wel werd genoemd, kwam begin jaren ’50 pas écht goed van de grond als vervoers- en transportmiddel. Vooruitstrevend als Rotterdam altijd is, wilde de stad iets doen met deze nieuwe technologie. Vliegveld Waalhaven was in de oorlog zwaar beschadigd. Rotterdam-The Hague Airport bestond in die tijd nog niet en in de stad was dankzij de Duitsers genoeg ruimte hiervoor.
De eerste en de laatste vluchten
Rotterdam kreeg in 1953 officieel toestemming van het rijk om een landingsplaats voor helikopters in gebruik te nemen. Datzelfde jaar werd de helikopterdienst Rotterdam-Antwerpen-Brussel geopend met de landing van twee helikopters van de Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena. De eerste passagiersvluchten werden vanaf 1 september 1953 uitgevoerd. Het was een redelijk succes. De landingsplaats werd in 1956 dan ook nog iets uitgebreid zodat er een nieuwe, grotere heli kon landen. De heliport werd ook gebruikt om post heen en weer te brengen tussen Nederland en België. Dit was minder succesvol. Waar op de eerste vlucht tussen Rotterdam en Brussel nog 28 kilo vervoerd werd, was dit niet veel later nog maar 40 stuks post tussen Antwerpen en Rotterdam. Zo'n 12 jaar later, in 1965, kwam er een einde aan de verbinding met Brussel vanwege het nieuwe vliegveld Zestienhoven, dat vandaag de dag officieel Rotterdam-The Hague Airport heet.
Van heliport naar kabouterdorp
Nadat de laatste helikopter vertrok, lag het terrein er een tijdje verlaten bij. In de jaren zeventig werd besloten dat er weer nieuwe woningen moesten worden gebouwd op de lege plekken in de binnenstad, De woningen moesten in een hoge dichtheid gebouwd worden en geschikt zijn voor de lagere inkomens. Een van de plekken waar gebouwd werd was het oude Heliportterrein. In 1976 werd een prijsvraag uitgeschreven voor het terrein met de volgende voorwaarden: eigen identiteit, individuele woningen, geen gemotoriseerd verkeer op het terrein, relatie met natuur op het binnenterrein én veel woningen op de begane grond. Winnend architect Jan Verhoeven bedacht een ruitvormig plan, waar een aftakking van de Rotte tussen de individuele huizen doorliep. Er zijn twee-, drie-, vier- en vijfkamerwoningen van 38 tot 92 m2, in verschillende woonlagen – tot de zevende verdieping. In de volksmond is de wijk ook wel bekend als Klein Volendam, Kneuterdam of – vaak gehoord – Kabouterdorp.